
Vanaf november loopt weer het jaarlijkse hakhoutseizoen. Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg nv korten in die periodestruiken en bomen in op bermen langs wegen en waterwegen waar dat nodig is. Dat hakhoutbeheer kan drastisch lijken, maar het is een beproefde praktijk die bijdraagt tot meer biodiversiteit en meer verkeersveiligheid.
Langs heel wat van de Vlaamse (snel)wegen en waterwegen staan bomen en struiken, die vaak aangeplant werden bij de aanleg van die infrastructuur. Doorheen de jaren zijn ze vaak uitgegroeid tot hoge bomen die dicht tegen de weg of het kanaal staan. Naarmate die houtkanten hoger en ouder worden, nemen de risico’s voor de verkeersveiligheid toe, bijvoorbeeld omdat losgerukte takken op de weg kunnen vallen bij slecht weer.
Tussen november en maart
Tussen november en maart snoeien het Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg nv de planten terug naar een hoogte van 10 à 20 centimeter. Waarom precies tijdens die wintermaanden? Dan neemt de sapstroom van de planten af en recupereren ze goed van de stevige snoeibeurt. De periode van hakhoutbeheer valt ook buiten het broedseizoen van vogels zodat die dieren niet gestoord worden.
Voor meer biodiversiteit en veiliger verkeer
De eeuwenoude methode van hakhout is één van de manieren om bomen en struiken langs (water)wegen te beheren. Of er wordt gekozen voor hakhout, middelhoutbeheer, snoei, dunning of nulbeheer (waarbij bomen vrij kunnen uitgroeien) hangt af van het type vegetatie en de specifieke locatie. Voor houtige vegetatie zoals bomen is hakhout vaak de beste optie.
Goed hakhoutbeheer is niet alleen een noodzaak voor de verkeersveiligheid, het het helpt ook de biodiversiteit vooruit. Het snoeien oogt misschien drastisch, maar na enkele maanden komen er alweer nieuwe scheuten uit de stronken. Door de aanpak wordt de beplanting jonger en voller. Er ontstaan ook een rijkere en meer diverse fauna en flora.
Niet alles in één keer snoeien
De overheid snoeit in segmenten van maximaal 500 meter, dus niet een volledige berm in één keer. Zo zal een gesnoeide groene zone alweer volop opnieuw aan het uitschieten zijn wanneer enkele jaren later een volgend stuk in de buurt wordt aangepakt. Door een combinatie van jonge en oude planten ontstaat er meer variatie en vinden meer planten en dieren een plek.
In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, heeft het inkorten van de groenkanten helemaal geen invloed op het geluid van het wegverkeer.
Hakhout op kaart
De werkzaamheden voor hakhoutbeheer worden uitgevoerd met een mobiele werf. Daardoor blijft de hinder voor het verkeer beperkt. Waar vindt hakhoutbeheer plaats? Het Agentschap Wegen en Verkeer bundelt de geplande snoeiwerken langs autosnelwegen en gewestwegen op een handige overzichtskaart.
Bij De Vlaamse Waterweg vindt u een kaart met locaties van hakhout langs waterwegen.