Gedurende zes maanden, van september 2022 tot en met februari 2023, bestudeerde het Vlaams Verkeerscentrum het verkeersverloop op de nieuwe spitsstrook op de E314 om te evalueren of ze effectief een gunstig effect heeft gehad op de verkeersdoorstroming.
De belangrijkste conclusies van de evaluatie:
-
Hoewel nog veel verkeer ervoor kiest om niet te rijden op de nieuwe spitsstrook tussen Wilsele en Aarschot (en ze dus ondergebruikt blijft), valt op dat de doorstroming in die zone op de E314 duidelijk verbeterd is sinds de openstelling van de spitsstrook.
-
De telgegevens van het verkeersvolume tonen aan dat de E314 in het wegdeel met de spitsstrook meer verkeer verwerkt dan vroeger tijdens de openingsuren van de spitsstrook. Vroeger lag het verwerkte verkeersvolume er lager aangezien er gemakkelijk file stond.
-
Wat het aantal voertuigverliesuren betreft, is er een duidelijke daling op de E314 ter hoogte van de nieuwe spitsstrook, alsook op het traject stroomopwaarts op de snelweg richting Lummen. Kortom: de spitsstrook heeft niet alleen een oplossing geboden voor de verkeersdruk tussen Wilsele en Aarschot, maar leidde ook tot vlotter verkeer over een ruimere afstand. Alleen ter hoogte van Parking Rotselaar en Aarschot, is er een stijging van het aantal voertuigverliesuren, maar in absolute cijfers is die zeer beperkt.
-
Wellicht als gevolg van de vlottere verkeersdoorstroming, gebeuren er sinds de openstelling van de spitsstrook minder verkeersongevallen op de snelweg tussen Herent en Aarschot.
-
Uit de studie blijkt tot slot ook dat het einde van de spitsstrook in Aarschot, de overgang van 3 naar 2 rijstroken, vlot verloopt en ook daar het verkeer vlot doorstroomt.