Grote werven 2025: werkzaamheden op 43 locaties op Vlaamse snelwegen

Affiche over de grote werven.

In 2025 plant Vlaanderen op 43 locaties grote wegwerkzaamheden op autosnelwegen. Net zoals vorig jaar gaat daarbij weer veel aandacht naar de renovatie van bruggen, viaducten en tunnels. Om de hinder voor de weggebruikers maximaal te beperken, voeren het Agentschap Wegen en Verkeer, Lantis en De Werkvennootschap hun werkzaamheden met de grootste hinder zoveel mogelijk ‘s nachts of tijdens weekends uit. Voorts zullen zo veel mogelijk rijstroken open worden gehouden bij de werf. 

De grote werven 2025 zijn goed voor een investering van 914 miljoen euro (exclusief de kosten van het Oosterweelproject in Antwerpen en twee publiek-private samenwerkingen op de Brusselse ring R0 en de Gentse R4). De werven zullen de verkeersveiligheid en de levensduur van de infrastructuur van de Vlaamse snelwegen verbeteren. Elke werkdag legt het verkeer daar gemiddeld 63,4 miljoen kilometer af. “Die hoge verkeersdruk in het logistieke hart van Europa - in combinatie met verouderde wegen,bruggen en tunnels - maakt een stevige investering broodnodig,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder. “Onze infrastructuur is wat onze regio doet draaien, onze mensen doet werken, en die infrastructuur moet veilig, maar ook robuust zijn. Ik geef bovendien extra aandacht aan havenwegen om die belangrijke logistieke assen toekomstklaar te maken.”

Hinder zoveel mogelijk beperkt

Op 12 plaatsen gaat het om de vernieuwing van bruggen en op 8 plaatsen worden tunnels gerenoveerd. Wegwerkzaamheden leiden onvermijdelijk tot ongemakken. “Om de hinder te beperken stemmen we de timing van onze werken af met andere bouwheren en partners als lokale besturen, mobiliteits- en werkgeversorganisaties. Gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermijden we en omleidingsroutes worden vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden,” duidt Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer. “De fases met de meeste hinder gebeuren op minder drukke momenten zoals nachten, weekends en vakantieperiodes - ook tijdens het bouwverlof - en er worden telkens zoveel mogelijk rijstroken vrijgehouden, door bijvoorbeeld te werken aan bruggen vanop de berm. Ons Verkeerscentrum maakt per werf een gedetailleerde inschatting van de impact en onderzoekt wat de effecten zijn op de omgeving.

In 2025 wordt de grootste hinder verwacht op deze snelweglocaties:

ANTWERPEN

● Antwerpse ring (R1): bouw van de bypass Noord & Oost en de aanpassing van complex Deurne (werf van Lantis)

● Antwerpse ring (R1) Antwerpen-Oost: betonherstellingen

● Antwerpse ring (R1) knooppunt Antwerpen-Noord  (R1 x A12): vervanging brugvoegen

● A12 renovatie tunneldak van de Jan De Vostunnel (onder voorbehoud)

VLAAMS-BRABANT

● E40 Heverlee: installatie fietsbrug

● E40 Dilbeek: vervanging brug

● Brusselse ring (R0 x E40) knooppunt Sint-Stevens-Woluwe: herstel spoorvorming

● E19 Vilvoorde: herstelling geluidsmuur

OOST-VLAANDEREN

● E40 Aalst: aanleg geluidswerend asfalt

● E40 Drongen: vervanging brug

Overzicht grote werven 2025 op kaart.

Vermijd verrassingen

Met een nieuwe nationale campagne via radio, social media en affiches roept het Agentschap Wegen en Verkeer het grote publiek op om zich te informeren over de geplande werkzaamheden in hun buurt, niet enkel op snelwegen, maar ook op gewestwegen. Door te weten waar er wordt gewerkt, kunnen weggebruikers verrassingen vermijden en eventueel hun verplaatsing aanpassen. Alle informatie over de geplande wegwerkzaamheden is te vinden op: wegenenverkeer.be.

Affiche voor de grote werven.