Inhaalverbod vrachtwagens – aanvulling met A11 en N31 Brugge - Knokke

Regio
Publicatiedatum
Inhoud

Naar aanleiding van de nieuwe regeling die van kracht zou worden op 1 januari 2019 werd in 2017 van de gelegenheid gebruik gemaakt om voorafgaand voor het volledige Vlaamse autosnelwegennet te onderzoeken op welke locaties en tijdstippen een inhaalverbod is aangewezen op basis van objectieve criteria (cijfers meetnet ‘Meten in Vlaanderen’). Het resultaat van dat onderzoek is terug te vinden in het studierapport ‘Inhaalverbod vrachtwagens of de hoofdrijbaan van tweestrooks snelwegen’ (Verkeerscentrum, juni 2017).

Op dat ogenblik was de A11 tussen Bruggen en Knokke-Heist nog niet opengesteld voor het verkeer waardoor de analyse voor deze snelweg nog niet kon worden uitgevoerd. De N31, die de verbinding vormt tussen de

snelwegen A11 en E40 nabij Brugge, was evenmin in de analyse opgenomen aangezien dit geen snelweg is. Bovendien was het aantal beschikbare verkeersmetingen er toen nog beperkt.

Dit rapport betreft een uitbreiding op bovenvermelde studie, op vraag van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen, waarin een soortgelijke analyse wordt gemaakt, op basis van de inmiddels beschikbare verkeersmetingen, op welke delen en tijdstippen van de A11 en de N31 een inhaalverbod voor vrachtwagens is aangewezen. 

Intro
Deze studie is een aanvulling op het studierapport ‘Inhaalverbod vrachtwagens of de hoofdrijbaan van tweestrooks snelwegen’ (Verkeerscentrum, juni 2017). Het gaat na op welke delen en op welke tijdstippen een inhaalverbod voor vrachtwagens op de A11 en de N31 aangewezen is. 

Inhaalverbod vrachtwagens – specifieke case R2

Publicatiedatum
Inhoud

Dit rapport gaat dieper in op dit bijkomend onderzoek en de consequenties ervan op de toepassing

van een inhaalverbod voor vrachtwagens op de R2. 

Intro
Dit rapport betreft een aanvulling voor de autosnelweg R2, op het rapport ‘Inhaalverbod vrachtwagens op hoofdrijbaan 2-strooks snelwegen’ (Verkeerscentrum, juni 2017). In dat rapport werd immers gesteld dat bijkomend onderzoek nodig was voor wat betreft het implementeren van een inhaalverbod op de R2.

Inhaalverbod vrachtwagens op hoofdrijbaan 2-strooks snelwegen

Publicatiedatum
Inhoud

Om de situatie in België conform te maken met het buitenland wordt in een recent ontwerp Koninklijk Besluit de opheffing voorgesteld van het algemene inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2 wegen. Deze wetswijziging, indien ze wordt aangenomen, heeft als gevolg dat de wegbeheerders aan de hand van het verkeersbord C39 zullen moeten aanduiden op welke plaatsen een inhaalverbod geldt.

Gelet op het feit dat alle signalisatie betreffende het inhaalverbod vrachtverkeer dient te worden aangepast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om, voorafgaand te onderzoeken op welke locaties en tijdstippen

een inhaalverbod vrachtverkeer is aangewezen en dit op basis van de meest recente verkeersgegevens. 

Intro
In 2008 werd een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2-wegen buiten de bebouwde kom ingevoerd. In de huidige situatie worden dus geen inhaalverboden gesignaleerd langs de Belgische wegen maar wel inhaaltoelatingen, door middel van het verkeersbord F107, als uitzonderingen op de algemene regel. In Vlaanderen wordt gebruik gemaakt van de toelatingen ‘inhalen 24/24’ en ‘inhalen nacht (19u-6u)’. Nergens in het buitenland geldt dergelijke reglementering.
Abonneer op Studies met betrekking tot het inhaalverbod voor vrachtwagens