Dynamische signalisatie voor verkeer op R0 richting viaduct Vilvoorde

Brussel
Vlaamse ruit
Nieuwe dynamische rijstrooksignalisatie op R0.

Op 6 maart hebben het Agentschap Wegen en Verkeer en De Werkvennootschap 6 nieuwe portieken met dynamische rijstrooksignalisatie in dienst genomen op de Brusselse binnenring R0. De dynamische borden werden eind 2024 geplaatst tussen Jette en Grimbergen. Ze helpen voortaan bij de communicatie over de hindermaatregelen tijdens de renovatie van het viaduct van Vilvoorde.

Filestaartbeveiliging voor het viaduct  

De nieuwe rijstrooksignalisatie op 6 locaties op de Brusselse binnenring tussen afrit Jette en afrit Grimbergen zal het verkeer dat de grote renovatiewerken op het viaduct van Vilvoorde nadert veiliger maken. De versmalde doorgang in de werfzone op het viaduct leidt vaak tot file. De nieuwe rijstrooksignalisatie laat nu filestaartbeveiliging toe in die zone, waardoor filestaartaanrijdingen vermeden kunnen worden.

Afdwingen verbod zwaar verkeer in het weekend

De dynamische borden helpen ook om zwaar verkeer van +3,5 ton te weren van het viaduct tijdens de kritieke laswerken bij de renovatie. Om maximaal trillingen te kunnen vermijden, geldt er in de weekends een verbod voor zwaar verkeer op het viaduct. Vaste oranje borden naast de weg wijzen nu al op dat verbod, en het wordt ook afgedwongen met hoogtebegrenzers. Maar voortaan kan de maatregel dus nog beter gecommuniceerd worden via de dynamische borden.

Door het verbod te afficheren op de dynamische rijstrooksignalisatie bij het knooppunt Strombeek-Bever wordt het +3,5 ton-verkeer gedwongen om daar de parallelbaan van de binnenring te nemen, te keren en voort de omleiding via de zuidelijke kant van de Brusselse ring te volgen. Ook bij afrit Grimbergen wordt het verbod nog eens op een portiek getoond zodat zwaar verkeer niet verder kan rijden op de binnenring en alsnog de omleiding neemt.

Automatische en manuele aansturing

De 6 portieken met dynamische rijstrooksignalisatie worden permanent bewaakt vanuit het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen. De borden boven elke rijstrook tonen na een oprit de maximumsnelheid, elders een groene pijl. Het systeem functioneert grotendeels automatisch op basis van meetlussen in het wegdek. Bij een ongeval of een stilgevallen voertuig grijpen de verkeersleiders onmiddellijk in en sluiten ze de betrokken rijstrook af door een rood kruis op het bord te plaatsen.

De nieuwe rijstrooksignalisatie betekent een belangrijke stap naar een veiligere en betere verkeerssituatie tijdens de langdurige renovatiewerken op het viaduct van Vilvoorde. Zij zijn een onderdeel van het project 'Werken aan de Ring' van bouwheer De Werkvennootschap.