
In het weekend van 24 oktober zet Antwerpen een volgende historische stap in de uitbouw van de Oosterweelverbinding. Vanaf de herfstvakantie rijdt er verkeer over het eerste deel van de Bypass, een tijdelijke snelweg bij het viaduct van Merksem aan het Sportpaleis, sinds kort Afas Dome genoemd. Het viaduct verdwijnt en maakt de komende jaren plaats voor een verdiepte, deels overkapte Antwerpse ring R1. Dankzij de Bypass kan het verkeer tijdens de werkzaamheden blijven rijden op de R1 en blijven de naburige woonwijken van Deurne en Merksem gespaard van sluipverkeer.
Om het verkeer tijdens de grootschalige werf op de Antwerpse ring R1 op de snelweg te houden, bouwt bouwheer Lantis NV een Bypass: een stuk snelweg langs de bestaande ring dat het verkeer overneemt van het huidige viaduct van Merksem. Die Bypass telt drie rijvakken in elke richting en ligt ongeveer op dezelfde hoogte als de bestaande ring. Het eerste deel van de Bypass richting Nederland is nu klaar. Zodra de verdiepte ring klaar is, over 8 jaar, zal de Bypass weer worden afgebroken.
Waar ligt de Bypass?
De Bypass loopt tussen het knooppunt van de Antwerpse ring R1 met de E313 (Antwerpen-Oost) bij Borgerhout en Deurne en het knooppunt van de R1 met de snelwegen naar/uit Nederland, de E19 en de A12, (Antwerpen-Noord) ter hoogte van Merksem.
Bypass opent in 4 fasen
-
Oktober 2025: Bypass op R1 richting Nederland, tussen de Afas Dome (Sportpaleis) en knooppunt Antwerpen-Noord.
-
Zomer 2026: Bypass op R1 richting Nederland, tussen knooppunt Antwerpen-Oost en de Afas Dome (Sportpaleis).
-
Najaar 2026: Bypass op R1 richting Gent, tussen knooppunt Antwerpen-Noord en de Afas Dome (Sportpaleis).
-
2027: Bypass op R1 richting Gent, tussen de Afas Dome (Sportpaleis) en knooppunt Antwerpen-Oost. De volledige Bypass is vanaf dan in gebruik.
Bypass en de buurt
De Bypass ligt dichter bij de naburige woonbuurten dan de huidige ring. Om lawaai terug te dringen heeft Lantis voorzien in hoge geluidsschermen, wordt de maximumsnelheid voor het verkeer op de Bypass beperkt tot 70 km/u en is er gekozen voor een stil wegdek. Ook worden de lucht, het geluid en de trillingen rond de Bypass continu gemonitord. Indien blijkt dat de vastgelegde normen overschreden zouden worden, komen er meteen bijkomende maatregelen.
Verkeersimpact
De grootschalige werkzaamheden op de drukste snelweg van Vlaanderen hebben onvermijdelijk impact op het verkeer. U vindt een duidelijk overzicht op een webpagina over de verkeersimpact.
Antwerpen blijft bereikbaar
De grootschalige Oosterweelwerf op de Antwerpse ring werd jarenlang voorbereid. Lantis bouwde onder andere nieuwe Park+Ride-gebouwen en verbeterde bestaande Park+Ride's rond Antwerpen. Belangrijke fietsverbindingen werden vernieuwd en “missing links” weggewerkt. Er kwam een fietsbrug over het Albertkanaal, een netwerk van elektrische deelfietsen en de A12 in de Antwerpse haven kreeg een busbaan tussen Stabroek en Ekeren. Alles is dus klaar om de auto te laten staan en vaker te kiezen voor een alternatief.
Meer weten?
Meer weten over de Bypass? Bekijk de algemene info en de veel gestelde vragen.
