
De Beverentunnel op de R2 in de Antwerpse haven ondergaat een grondige renovatie. Naar aanleiding van een nieuwe fase in de werkzaamheden hanteert het Agentschap Wegen en Verkeer daar sinds 20 maart een nieuwe manier van tunneldoseren. Bij filevorming in de tunnel wordt het aankomende verkeer nu tijdelijk stilgelegd aan de hand van rode lichten op de signalisatie boven de weg. De Beverentunnel is de eerste tunnel in België waar die vorm van tunneldoseren wordt toegepast.
Tunneldoseren om file uit de tunnel te houden
Tunneldoseren is een verkeersmaatregel die bij filevorming in de tunnel de toegang tot de tunnel tijdelijk beperkt of stillegt om de doorstroming en de verkeersveiligheid in de tunnel te verbeteren. Door het aantal voertuigen in de tunnel tijdelijk te beperken en door het verkeer gedoseerd door de tunnel te laten rijden, komt de file niet meer in de tunnel te staan, maar ervoor. Zo verkleint het risico op aanrijdingen in de tunnel en neemt de veiligheid toe, want de gevolgen van een ongeval in een tunnel zijn doorgaans veel groter dan in open lucht. Het systeem van tunneldoseren wordt dynamisch aangestuurd. Meetlussen in het wegdek detecteren wanneer filevorming ontstaat en het tunneldoseren moet opstarten.
Unieke situatie bij Beverentunnel
De Beverentunnel op de R2 richting Stabroek/Nederland is de enige tunnel in Vlaanderen waar tunneldoseren wordt toegepast. Op drukke momenten ontstaat er regelmatig file net na de tunnel, waardoor ook het verkeer in de tunnel zelf vertraagt. Dat leidde regelmatig tot filestaartaanrijdingen in de tunnel.
Sinds 2019 werd een eerste versie van tunneldoseren gebruikt om dat risico te verkleinen. Wanneer file werd gedetecteerd, werd de linkerrijstrook voor de tunnel afgekruist op de dynamische rijstrooksignalisate boven de weg. Met maar één rijstroken open, konden er minder voertuigen tegelijk de tunnel inrijden. Dat tunneldoseren werd op 20 maart opgeschaald naar een nieuwe versie waarbij de toegang tot de tunnel kort wordt verboden met rode lichten.
Tunneldoseren met verkeerslichten
Wanneer de meetlussen in het wegdek file detecteren, springen de lichten op de signalisatie boven de weg voor de tunnel tijdelijk op rood en moet het verkeer buiten wachten. Zo rijdt het verkeer in golven door de tunnel. Dit systeem bestaat al langer in het buitenland, onder meer in Nederland (Ketheltunnel) en in Zwitserland (Gotthardtunnel). Het biedt een gecontroleerde en veilige doorstroming, in overeenstemming met Europese richtlijnen voor tunnelveiligheid.
Renovatie tot najaar 2025
De invoering van het nieuwe tunneldoseren kadert binnen de totaalrenovatie van de Beverentunnel. De tunnel wordt volledig vernieuwd om te voldoen aan de strengste veiligheidsnormen. De werkzaamheden duren nog tot het najaar van 2025.
Meer info over tunneldoseren op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.